duminică, 17 iunie 2007

Idei de afaceri

Primul pas in lansarea unei afaceri - I


31-05-2005
Sunt multe motive pentru care ar trebui sa pregatiti un plan de afaceri. Fiecare dintre acestea este suficient pentru a incepe sa realizati planul afacerii dvs.
Fie ca este vorba de afacerea dvs. in intregul ei sau de motive specifice (angrenarea intr-un proiect, lansarea unui nou produs/serviciu pe piata, obtinerea unei finantari etc.), scopul imediat al realizarii unui astfel de plan este acela de a asigura succesul afacerii dvs.

Vom enumera aceste motive in cele ce urmeaza:

1. Planul de afaceri va ofera imaginea drumului, prin pasi succesivi, care trebuie parcurs in dezvoltarea afacerii dvs.
Va permite sa stiti unde trebuie sa va intoarceti ca sa remediati greselile, sa abordati directii de dezvoltare diferite de cea aleasa initial, sa schimbati ritmul de realizare a planului, stabilit initial, in functie de evolutia anterioara luarii acestei decizii.

2. Planul de afaceri este indispensabil pentru obtinerea unei finantari. Indiferent daca porniti o afacere mica sau sunteti parte a unei companii cu putere financiara, bancile si instutiile financiare doresc sa cunoasca daca stiti unde va aflati, incotro va indreptati si care va este strategia pentru a va atinge obiectivele.

3. Planul de afaceri va va spune de cati bani aveti nevoie, cand veti avea nevoie de ei si cum ii veti putea obtine.

4. Planul de afaceri va ajuta sa ganditi obiectiv asupra afacerii pe care o incepeti si va permite sa analizati fiecare aspect al acestei afaceri.

5. Planul de afaceri va ridica intrebari la care trebuie sa gasiti raspunsuri pe masura ce inaintati in dezvoltarea afacerii dvs.

6. Planul de afaceri stabileste un sistem de verificare care va va ajuta sa evitati greselile.

7. Planul de afaceri va ofera punctele cheie asupra carora trebuie sa va concetrati atentia pentru a tine afacerea sub control.

8. Planul de afaceri va va dezvolta un spirit competitiv. Prin urmare, va va ajuta sa fiti mereu in garda si gata de actiune.

9. Planul de afaceri va ofera o viziune globala asupra intregului proces de dezvoltare a afacerii, va ajuta sa nu va incepeti afacerea orbeste sau in lipsa unor informatii vitale.

10. Planul de afaceri va va determina sa analizati competitia, lucru esential pentru ca afacerea dvs. sa supravietuiasca intr-o economie de piata.

11. Planul de afaceri va va da un raspuns negativ sau pozitiv asupra oportunitatii inceperii afacerii dvs.

Vom reda in continuare schema unui plan de afaceri. Folositi acest model ca ghid cand veti realiza planul afacerii dvs.

A. Sumar executiv
B. Cuprins (titlurile si subtitlurile planului de afaceri cu paginile corespunzatoare din lucrare)
C. Continut
D. Anexe (un rezumat al planului de afaceri, documentele anexate, predictiile financiare)

Continutul unui plan de afaceri trebuie sa includa patru sectiuni distincte:

1. Descrierea afacerii
2. Planul de marketing
3. Planul de management general
4. Planul de management financiar

Fiecare din aceasta sectiune trebuie sa atinga cateva puncte esentiale, care vor ajuta in analiza, evaluarea si controlul afacerii

1. Descrierea afacerii

Aceasta sectiune trebuie dedicata in intregime descrierii detaliate a afacerii dvs. Punctele care trebuie detaliate in aceasta sectiune trebuie sa fie raspunsuri la urmatoarele intrebari:

a. Cine sunt si ce afacere vreau sa dezvolt?
b. Ce vand eu pe piata ?
c. Cui vand produsul/serviciul ?
d. Unde vand produsul/serviciul ?
e. Ce diferentiaza afacerea mea de afacerea competitorilor ?


Trebuie sa aveti in vedere ca, pe masura ce veti dezvolta planul de afaceri pot apare modificari in ceea ce priveste intrebarile puse si raspunsurile oferite.

Toate aceste detalii le puteti grupa in trei subdiviziuni:

1.1. Descrierea efectiva a afacerii care trebuie sa contina:

- informatiile generale despre companie (denumire, forma de proprietate, adresa sediu, Nr. Reg. Comertului etc.);
- tipul afacerii (comert, productie, serviciu)
- legalitatea afacerii (documentele care atesta proprietatea, parteneriatele, licentele si permisele necesare conform legislatiei in vigoare);
- scopurile si obiectivele clare (cuantificator, data planificata) ale afacerii;
- care este produsul/serviciul final, cel care va genera profit;
- de ce afacerea dvs. va fi profitabila;
- oportunitatile de dezvoltare a afacerii;
- cand ati programat sa fie lansata afacerea;
- ce stiti despre acest tip de afacere din surse externe.

Este foarte important ca in descrierea afacerii sa precizati aspectele care fac unica afacerea dvs., ce o avantajeaza fata de acelasi gen de afacere existenta pe piata, in raport cu consumatorii directi.

Incercati sa puneti in valoare orice aspect care ar putea ajuta la asigurarea succesului afacerii dvs. Descrierea trebuie sa identifice clar si pozitia pe care doriti sa o obtineti pe piata.


1.2. Produsele si/sau serviciile oferite

Incercati sa descrieti beneficiile produselor/serviciilor dvs. din punctul de vedere al consumatorului. Proprietarii afacerilor de succes cunosc sau cel putin au o idee despre ceea ce asteapta consumatorii de la ei. Acest tip de anticipare este folositoare in construirea unei relatii cu clientii din punctul de vedere al satisfactiei acestora si al loialitatii. Evidentiind ce anume aduce in plus consumatorilor produsul/serviciul dvs. fata de acelasi produs/servici oferit de concurenta veti putea sa construiti o buna strategie pentru a va depasi sau chiar invinge concurenta.

Detaliile evidentiate aici sunt:
- ce vindeti;
- care vor fi beneficiile consumatorilor;
- ce produse/servicii sunt cautate pe piata;
- daca produsele/serviciile dvs. vor genera un flux continuu de venituri;
- aspectele care dau unicitate produsului/serviciului dvs.


1.3. Locatia afacerii dvs.

Pentru majoritatea afacerilor, locatia poate determina succesul sau esecul acestora. Este extrem de important sa va aflati in apropierea consumatorilor daca aveti o afacere legata de comercializarea unui produs sau prestarea anumitor servicii direct consumatorilor, sa fie accesibila distribuitorilor in cazul producatorilor directi si sa furnizeze un sentiment de incredere clientilor in cazul serviciilor prestate prin corespondenta si nu numai. Atunci cand lucrati la aceasta sectiune a planului de afaceri e de preferat sa va raspundeti la urmatoarele intrebari:

a. Care sunt segmentele de piata si categoriile de populatie de interes ?
b. Ce necesitati aveti din punctul de vedere al locatiei ?
c. De cat spatiu aveti nevoie ?
d. De ce sunt de dorit zona si cladirea respectiva ?
e. Este o zona usor accesibila si cui ?
f. In zona exista dotarile necesare(transport, iluminat, parcare etc.) ?
g. Pozitionarea in cadrul cladirii ofera un sentiment de siguranta, de incredere ?

Acestea nu sunt toate intrebarile care pot apare si cel mai indicat ar fi sa construiti o lista de intrebari legate de afacerea dvs. pe masura ce dezvoltati planul de afaceri.

Structurati intrebarile si, pe masura ce le dati un raspuns, stergeti-le din lista.

sursa: markmedia.ro

Niciun comentariu: