sâmbătă, 19 ianuarie 2008

Lansarea afacerii proprii în 10 paşi

Mulţi sunt astăzi nemulţămiţi de veniturile pe care le au, fapt care îi determină să se gândească la lansarea unei afaceri. Să vedem cum are loc procesul înfiinţării unei firme de tip SRL in Republica Moldova.

Deşi se vorbeşte tot mai mult despre simplificarea procesului de activitate a unei întreprinderi, promovarea unor reforme cu caracter mai liberal, totuşi procesul de creare a unei întreprinderi rămâne destul de anevoios.
Primul Pas. Mai întâi de toate trebuie să ne hotărâm în ce domeniu dorim să activăm, să schiţăm un scurt business-plan, si puteţi da start iniţiativei dumneavoastră.
Al Doilea Pas. Mergem la Camera Înregistrării de stat, (Chişinău str. Ştefan cel Mare 73, tel: 27-73-18) cu un singur document – Buletinul de identitate. Dar, în moment ce doriţi să scrieţi cererea pentru înfiinţare, este bine să aveţi în minte câteva variante pentru Denumirea firmei, şi domeniile de activitate. Conform legislaţiei, la înregistrare puteţi prezenta 5 domenii diferite de activitate, fapt care va asigură un orizont mai larg in activitatea pe care o veţi desfăşura. În caz că nu reuşiţi într-o direcţie cu siguranţă că veţi reuşi în alta. Ulterior înregistrării veţi putea face modificări şi adăugiri în acest sens. Registrul de stat face verificarea daca nu aveţi datorii către Inspectoratul Fiscal. Vă va oferi un certificat pentru deschiderea unui cont bancar temporar şi o notă privind data vizitei următoare. Suma necesară care trebuie s-o plătiţi este de 884 pentru un SRL si 450 pentru o Î.I. Procesul de înregistrare durează 10 -15 zile, în caz de urgenţă vă va costa 1600 şi respectiv 900 lei.
Al Treilea Pas. Mergem să deschidem contul în bancă. Pentru asta veţi avea nevoie de Buletinul de identitate şi copia acestuia şi desigur certificatul de la Camera Înregistrării de Stat. Scriem o noua cerere de deschidere a contului şi plătim suma statutară minimă de 5400 lei. Dacă firma are mai mulţi asociaţi(de exemplu aţi implicat în afacere pe un bun prieten care are o experienţă bogată în afaceri), este permis de a investi doar 40 % din suma necesară.
Al Patrulea Pas. Ne întoarcem la Camera Înregistrării de Stat. Primim pachetul de documente, unde intră Decizia despre înregistrare, extrasul din Registru, certificat de înregistrare, decizia voastră personală de înfiinţare a firmei,(daca sunteţi fondator unic) sau Procesul Verbal al adunării asociaţilor (daca sunteţi mai mulţi fondatori). De obicei actele, precum Statutul firmei, sunt întocmite de lucrătorii Camerei. Pe ultima pagină se descrie pas cu pas unde trebuie să mergeţi pentru a fi luat la evidenţă, unde să duceţi documentele. Pentru orice eventualitate faceţi 5 copii a tuturor documentelor şi un Dosar pentru păstrare, pentru a preveni incomodităţile în caz de pierdere a dosarului.
Pasul Cinci. Mergem la Biroul Naţional de Statistică ( Chişinău, str.Grenoble,106 tel.: 40-30-00) Ridicăm certificatul cu codurile de activitate conform clasificatorului CAEM. Atenţie! Acest Document se emite gratuit.
Pasul al Şaselea. Emitem un ordin de angajare a unui contabil, şi împreună cu el mergem la inspectoratul fiscal teritorial, luând cu noi toate documentele şi copiile acestora unde acestea sunt perfectate.
Pasul al Şaptelea. Ne reîntoarcem la Bancă – contul temporar trebuie convertit în unul permanent. Pentru asta Dumneavoastră împreuna cu contabilul ( şi cu asociaţii), va trebui să vizaţi la notar ambele semnături (120 – 150 lei). Printr-o procedură asemănătoare veţi trece şi la Banca. Este foarte importantă prezenţa fizică a tuturor părţilor, care au tangenţă cu firma. Pentru serviciile băncii la întreţinerea contului veţi achita cca. 25 lei lunar.
Pasul Opt. Pentru a nu achita o amenda de 200 de lei, trebuie în termen de 10 zile, trebuie să mergeţi la Casa Naţională de Asigurări Sociale (str. Ştefan cel Mare şi Sfânt, 73; tel:277318)
Al Nouălea Pas. Apoi în termen de o lună trebuie să mergeţi la Biroul de Statistică. Pentru a perfecta actele ca ulterior a prezenta rapoartele.
Al Zecelea Pas. Mergem la compania Naţională de asigurări medicale. Ne înregistrăm. Aceasta este punctul final. Prima etapă a fost încheiată cu succes.
Acum sunteţi proprietarul propriei firme, cu care va puteţi mândri. Daca domeniul de activitate ales prevede şi obţinerea unei licenţe la Camera Licenţiere(Chisinau, bd.Stefan cel Mare şi Sfînt, 124; tel:27-23-36) şi de la Primărie.
În rest rămâne etapa cea mai interesantă, activitatea economică propriu-zisă, de care va depinde profitul firmei.
Vă urăm succes !

3 comentarii:

Unknown spunea...

Sunt unele companii ce se ocupa de inregistrarea intreprinderilor, insa au shi ei comisioanele lor (+100%).
Pentru un incepator consider ca e mai bine sa urmeze pashii de mai sus. O sa fie mult mai interesant shi econom.

Basarabia spunea...

De acord, eu am trecut prin tot procesul si am acumulat o experianta buna, insa nu e de loc interesant cand umbli de sute de ori pe acelasi drum.Poate candva va fi mai bine.

netdoc spunea...

Da articolul este de un real folos , cred ca o sa fie apreciat de multa lume .
Am o intrebare : Nu stiti exista undeva o lista cu toate domeniile de activitate care se permit in RM ? Dintre care sa se poata alege cele 5 care se ofera gratuit , si cat costa daca dorim sa alegem mai multe domenii , adica cat platim daca luam 6-7-8... domenii , multumesc anticipat.