vineri, 20 iulie 2007

În premieră pe ţară: Trei strategii de dezvoltare regională – Nord, Centru şi Sud

Sursa: Anuarul Statistic 2006 (fără datele teritoriilor din stânga Nistrului)

În conformitate cu prevederile legii privind dezvoltarea regională, adoptată de Parlamentul Republicii Moldova la sfârşitul anului 2006, teritoriul ţarii este împărţit în şase regiuni – Regiunea de Dezvoltare Nord, Regiunea de Dezvoltare Centru, Regiunea de Dezvoltare Sud, Unitatea Teritorială Autonomă Găgăuzia, Municipiul Chişinău, Transnistria. Privit prin prisma prevederilor noi ale legii, dar şi a situaţiei curente atestate, fenomenul de dezvoltare regională în Republica Moldova apare ca unul la început de cale, destul de fragil, dar care reprezintă una din soluţiile adevărate în depăşirea urmărilor dezastruoase ale tranziţiei economice din ultimii zece-cincisprezece ani şi a administrării sovietice de altădată.

Veaceslav BULAT, director, Institutul de Dezvoltare Urbană,
Expert al Proiectului „Suport pentru Organele de Implementare a Dezvoltării Regionale”

Problema decalajelor de dezvoltare teritorială nu este de dată recentă. Abordarea acestei probleme a demarat în ţările europene în anii 50 pentru contracararea dezechilibrelor de dezvoltare teritorială existente.

Având în vedere că primul element al procesul de dezvoltare regională este planificarea, în premieră pentru ţara noastră, trei dintre cele şase regiuni de dezvoltare – Nord, Centru şi Sud dispun deja de documente de lucru ale proiectelor strategiilor dezvoltare regională pentru anii 2008-2014.

Privite în ansamblu, cele trei documente de lucru ale proiectelor de strategii au foarte multe în comun, structură, principii, priorităţi de dezvoltare şi obiective strategice. De exemplu, obiectivele strategice comune spre realizarea cărora va fi orientată dezvoltarea regională a celor trei regiuni de dezvoltare în următorii şapte ani sunt: (i) economie dezvoltată şi diversificată; (ii) infrastructură dezvoltată care sprijină economia, mediul ambiant şi conectivitatea ariilor rurale; (iii) resurse umane şi un capital uman dezvoltat; (iv) calitate îmbunătăţită a vieţii. Deşi au fost mai multe discuţii în această privinţă, formularea acestor obiective comune este condiţionată de problemele de dezvoltare cu care se confruntă actualele regiuni.

Prin conţinut însă, cuprinsul strategiilor diferă.

Nord

Regiunea de Dezvoltare Nord, una puternic afectată de fenomenul migraţiei, (comparativ cu anul 1989, numărul populaţiei din regiune s-a redus cu 123,6 mii persoane, echivalentul a 11,3%), dispune de importante resurse ale industriei alimentare, de ape potabile şi minerale, de soluri calitative şi zăcăminte minerale. Regiunea posedă de asemenea, un potenţial turistic extraordinar, aici aflându-se 102 arii protejate de stat, două plaje de importanţă naţională, muzee, edificii ecleziastice, rezervaţia ştiinţifică „Pădurea Domnească”, una dintre cele mai mari peşteri în lume –„Emil Racoviţă”, „Stâncile Prutului” etc. Reieşind din aceste probleme şi avantaje, strategia Regiunii de dezvoltare Nord include proiectele de: (i) modernizare a întreprinderilor prin introducerea unor tehnologii noi; (ii) dezvoltare a businessului mic în zonele rurale; (iii) modernizare a agriculturii, creşterea competitivităţii şi dezvoltarea producţiei agricole ecologic pure; (iv) dezvoltare a surselor alternative de energie; (v) dezvoltare a turismului; (vi) dezvoltare a sistemelor de irigare în baza râurilor şi lacurilor de acumulare; (vii) conexiune feroviară cu UE; (viii) sprijin pentru reconversia profesională şi sporirea capacităţilor de gestionare a forţei de muncă; (ix) extindere a fondului forestier şi(x) îmbunătăţire a managementului serviciilor publice, etc.

Centru

Dezvoltare Centru beneficiază de o aşezare geografică strategică, aflându-se în proximitatea municipiului Chişinău, unde populaţia poate beneficia de diverse servicii de care duce lipsă provincia, se poate încadra mai lesne în câmpul muncii sau aproviziona Chişinăul cu produse agricole. Ca şi Regiunea de Dezvoltare Nord, Regiunea Centrul dispune de un important patrimoniu turistic. În plus, Regiunea Centru reprezintă un nod de trecere dintre celelalte regiuni. Cu toate acestea, Regiunea Centru nici pe departe nu-şi valorifică potenţialul, ponderea producţiei industriale a Regiunea Centru fiind cu 15,3% mai mică decât a Regiunii Nord, bunăoară. Specificul Regiunii Centru la capitolul resurse umane rezidă în ponderea înaltă a populaţiei apte de muncă - 76,7%. Specializarea agricolă a activităţii economice afectează nivelul de trai, deoarece în prezent această ramură aduce cel mai puţin venit populaţiei.

Regiunea de Dezvoltare Centru înregistrează cel mai mic grad de urbanizare – 17%. Ponderea înaltă a populaţiei rurale, conjugată cu condiţiile agro-climaterice favorabile, oferă Regiunii Centru toate premisele pentru dezvoltarea unei agriculturi competitive. Migraţia spre capitală poate fi oprită prin crearea condiţiilor de muncă şi trai comparabile cu cele din mun. Chişinău. Din aceste considerente, strategia de dezvoltare a Regiunii Centru este axată pe următoarele proiecte prioritare: (a) dezvoltarea culturii antreprenoriale şi a serviciilor moderne de consultanţă în afaceri inclusiv a incubatoarelor de afaceri; (b) reabilitarea şi dezvoltarea infrastructurii agricole, agromagazinelor, centrelor de informare şi susţinere a producătorilor agricoli; (c) crearea; construcţia şi dezvoltarea reţelei de drumuri de importanţă locală, regională şi internaţională; (d) crearea punctelor de transbordare şi de conectare intermodală a transportului de mărfuri feroviar/rutier; (e) dezvoltarea infrastructurii de asigurare cu apă, canalizare, gaz şi resurse energetice; (f) reabilitarea şi desfăşurarea campaniilor şi activităţilor de promovare a potenţialului turistic regional; (g) promovarea culturii ecologice; (h) reabilitarea şi dezvoltarea instituţiilor de asigurare şi asistenţă socială.

Sud

După cum Regiunea de Dezvoltare Centru beneficiază de proximitatea capitalei, atuul Regiunii de Dezvoltare Sud este Dunărea şi confluenţa intereselor României, Moldovei şi Ucrainei în această zonă. Regiunea Sud avantajată de apartenenţa raioanelor din componenţa sa la două Euroregiuni: „Dunărea de Jos” şi „Siret-Prut-Nistru”. Relaţiile de colaborare stabilite oferă posibilităţi de cooperare transfrontalieră bi- şi tri-partite funcţionale şi oportunităţi de atragere a investiţiilor străine directe. Declinul industriei, agriculturii, degradarea rurală şi urbană este agravată de problema convergenţei Regiunii de Dezvoltare Sud. Ea este cauzată de fragmentarea prea formalizată teritorială şi animozităţile de interconexiune cu Regiunea de Dezvoltare UTAG, care poate îngreuna procesul de implementare a unor proiecte regionale. În acest context autorii proiectului strategiei de dezvoltare regională a Regiuni Sud au punctat asupra includerii următoarelor proiecte prioritare: (i) crearea clusterilor în agricultură; (ii) monitorizarea şi raţionalizarea utilizării forţelor de muncă; (iii) dezvoltarea infrastructurii de cooperare transfrontalieră şi interregională; (v) dezvoltarea infrastructurii de consultanţă în afaceri şi promovare a exportului; (vi) dezvoltarea policentrică şi a coeziunii regionale; (vii) dezvoltarea infrastructurii fizice şi sociale.

Descentralizare, parteneriat, planificare, cofinanţare – acestea sunt principiile care stau la baza politicii de dezvoltare regională a Uniunii Europene. Promovate perseverent în Republica Moldova, la nivel naţional, regional şi local, ele oferă posibilitatea de a rezolva problemele regionale, de a le dezvolta complex, păstrându-le specificul şi individualitatea. Strategiile de dezvoltare regională sunt foarte explicite în acest sens. Regiunea de Dezvoltare Nord urmează să devină o regiune dinamică cu oraşe prospere şi un pol de dezvoltare bine reliefat, distinctă prin diversitatea de activităţi economice durabile bazate pe spiritul tradiţional antreprenorial al locuitorilor, deschisă provocărilor tehnologice şi informatice şi care îşi va valorifica poziţia geografică favorabilă. Regiunea de Dezvoltare Centru va valorifica beneficiile proximităţii mun. Chişinău ca centru multifuncţional al ţării şi aşezarea geo-strategică favorabilă, dezvoltându-şi o pronunţată funcţie „logistică” şi de facilitare a legăturilor interregionale şi internaţionale. Regiunea de Dezvoltare Sud va deveni o regiune dinamică şi prosperă, dezvoltându-şi funcţia de „poarta de acces” a Republicii Moldova în cooperarea cu ţările din bazinul Mării Negre”.

Astfel, cele trei proiecte de strategii de dezvoltare regională încorporează necesităţile de dezvoltare regională, la fel ca şi oportunităţile de atragere a fondurilor naţionale şi a programelor de finanţare, în special europene. Mai întâi de toate pentru că planificarea pentru 7 ani este în conformitate cu programarea financiară prospectivă a uniunii Europene. Apoi, proiectele identificate se înscriu obiectivele de dezvoltare regională pe termen mediu şi scurt încât vor avea efecte sinergetice optime. Ce urmează? La rând urmează examinarea finală, aprobarea şi implementarea.

Dezvoltarea regională este un proces pe termen lung şi necesită implicarea permanentă şi deplină a tuturor factorilor de decizie. Proiectele strategiilor de dezvoltare regională elaborate au la bază un proces participativ şi consultativ de parteneriat larg ceea ce le conferă o valoare înaltă. Experienţa europeană de dezvoltare regională arată că reuşita implementării dezvoltării depinde direct de calitatea procesului de planificare şi programare. Dar lucru planificat este pe jumătate implementat. La moment, succesul implementării depinde de respectarea angajamentului factorilor cheie (Guvern, autorităţi raionale şi locale) în continuitatea realizării dezvoltării regionale. În curând se aşteaptă aprobarea de către Guvern a Strategiei Naţionale de Dezvoltare Regională şi a cadrului regulator de creare şi funcţionare a instituţiilor şi organelor de dezvoltare regională. De asemenea, este important ca după alegerile locale desfăşurate, noile administraţii ale raioanelor să se implice activ şi să asigure continuitatea procesului de dezvoltare regională care a demarat.
Preluat de pe www.eco.m

Niciun comentariu: